PROTOCOL DE INTERVENTIE PENTRU COPILUL CU T.S.A.

Cativa pasi de urmat pentru a putea interveni din timp si cu cat mai multe sanse de succes in directia diagnosticarii corecte a copiilor cu T.S.A., si a alegerii celui mai eficient plan terapeutic de recuperare.

1. Copilul manifesta urmatoarele deficiente (de comunicare, sociale, comportamentale)

  • Nu arata cu degetul pentru a-si exprima dorintele si nevoile; 
  • Contact vizual slab/lipsa; 
  • Pana la 12 luni, nu are in vocabular nici un cuvant cu sens; 
  • Nu raspunde la propriul nume; 
  • Joc repetitiv, stereotip; 
  • Reactie exagerata la schimbarea rutinei; 
  • Lipsa dorintei de a impartasi jocuri; 
  • Miscari bizare ale corpului (se invarte in cerc, flutura/ rasuceste mainile, sta pe varfuri, miscari bizare ale ochilor); 
  • Reactii exagerate fata de anumiti stimuli senzoriali (auditivi, tactili etc.)

 2. Contactati medicul de familie:

Si urmati seria de investigatii medicale recomandate pentru a exclude cauze organice, cum ar fi: probleme neurologice, ORL etc.

3. Contactati un pedopsihiatru

  • Diagnostic pe baza examenului psihatric. Solicitati psihiatrului sa va explice diagnosticul; 
  • Tratament medicamentos, in cazul in care este nevoie. 

4. Contactati un psiholog clinian

  • Evaluare psihologica, axata pe resursele si dificultatile copilului; 
  • Solicitati psihologului sa va explice ce instrumente de evaluare foloseste; 
  • Solicitati psihologului sa va explice rezultatele obtinute la evaluare; 
  • Puneti intrebarile de care aveti nevoie pentru a va clarifica nedumeririle. 

5. Plan de interventie personalizat

  • Obiective: pe termen scurt/lung;
  • Tipul interventiei recomandate: terapie ocupationala, cognitiv-comportamentala, logopedie, art-terapie, terapie senzoriala, kinetoterapie etc.
  • Mediul de implementare: familial, gradinita/scoala, centru de recuperare;
  • Program zilnic clar, sistem de lucru consecvent, orar vizual, daca este cazul.

6. Arii psihomotorii dezvoltate in cadrul terapiei:

  • Cognitie; 
  • Comunicare functionala; 
  • Abilitati sociale; 
  • Limbaj (expresiv/receptiv); 
  • Abilitati de joc (si joc simbolic); 
  • Senzorialitate; 
  • Motricitate; 
  • Comportament: reguli, rutine variate; 
  • Abilitati prescolare/scolare. 

protocol de interventie pentru copilul cu t.s.a. (3)