PROTOCOL DE INTERVENTIE PENTRU COPILUL CU T.S.A.
Cativa pasi de urmat pentru a putea interveni din timp si cu cat mai multe sanse de succes in directia diagnosticarii corecte a copiilor cu T.S.A., si a alegerii celui mai eficient plan terapeutic de recuperare.
1. Copilul manifesta urmatoarele deficiente (de comunicare, sociale, comportamentale)
- Nu arata cu degetul pentru a-si exprima dorintele si nevoile;
- Contact vizual slab/lipsa;
- Pana la 12 luni, nu are in vocabular nici un cuvant cu sens;
- Nu raspunde la propriul nume;
- Joc repetitiv, stereotip;
- Reactie exagerata la schimbarea rutinei;
- Lipsa dorintei de a impartasi jocuri;
- Miscari bizare ale corpului (se invarte in cerc, flutura/ rasuceste mainile, sta pe varfuri, miscari bizare ale ochilor);
- Reactii exagerate fata de anumiti stimuli senzoriali (auditivi, tactili etc.)
2. Contactati medicul de familie:
Si urmati seria de investigatii medicale recomandate pentru a exclude cauze organice, cum ar fi: probleme neurologice, ORL etc.
3. Contactati un pedopsihiatru
- Diagnostic pe baza examenului psihatric. Solicitati psihiatrului sa va explice diagnosticul;
- Tratament medicamentos, in cazul in care este nevoie.
4. Contactati un psiholog clinian
- Evaluare psihologica, axata pe resursele si dificultatile copilului;
- Solicitati psihologului sa va explice ce instrumente de evaluare foloseste;
- Solicitati psihologului sa va explice rezultatele obtinute la evaluare;
- Puneti intrebarile de care aveti nevoie pentru a va clarifica nedumeririle.
5. Plan de interventie personalizat
- Obiective: pe termen scurt/lung;
- Tipul interventiei recomandate: terapie ocupationala, cognitiv-comportamentala, logopedie, art-terapie, terapie senzoriala, kinetoterapie etc.
- Mediul de implementare: familial, gradinita/scoala, centru de recuperare;
- Program zilnic clar, sistem de lucru consecvent, orar vizual, daca este cazul.
6. Arii psihomotorii dezvoltate in cadrul terapiei:
- Cognitie;
- Comunicare functionala;
- Abilitati sociale;
- Limbaj (expresiv/receptiv);
- Abilitati de joc (si joc simbolic);
- Senzorialitate;
- Motricitate;
- Comportament: reguli, rutine variate;
- Abilitati prescolare/scolare.